Info & Advies

telefoniste

ma/di/do 10.00-17.00u
013 - 528 59 81

wo/vr  10.00-13.00u
073 - 657 65 30

Facebook

Volg Samuel Advies ook op Facebook!

like ons op facebook

Webwinkel

• Met uw bestelling ondersteunt u het werk van Samuel Advies!

Boeken Films & muziek Leeftijd Liturgie & Catechese Cadeaus Advent & Kerst 40-dagen & Paastijd Kaarten Voorjaar 2017

Toon alle producten


Uitgebreid zoeken
Bekijk mandje
Uw mandje is momenteel leeg.
Home Gods Grootste Geschenk 4 - Het geschenk van de Bijbel

4 - Het geschenk van de Bijbel

Werkje Boekenlegger

Gods Woord is er voor jou

Bij deze bijeenkomst gaat het over de Bijbel. Het hart van de Bijbel is dat God ieder van ons als eerste liefheeft. Ons leven is een antwoord op zijn Liefde. Daarbij wordt het verhaal van het belangrijkste gebod van de liefde verteld: het liefhebben van God en de naaste. U kunt hierbij dit werkje 'Hartje God en de naaste liefhebben' gebruiken uit de collectie van deze site.

Indien u ook binnenkort ieder kind een eigen kinderbijbel geeft, is het zinvol hen een mooie boekenlegger te laten maken.

 

Ouderkwartier

Nodig de ouders uit een kwartier eerder te komen bij het ophalen van de kinderen. Neem hen dan even apart en vertel in het kort wat u met de kinderen hebt gedaan en wat de belangrijkste boodschap van deze bijeenkomst is: Gods Woord is er voor ieder van ons. De Bijbel is een geschenk voor ons dagelijks leven. De belangrijkste boodschap is: God is Liefde!

Leg kort uit dat de Bijbel uit het Oude en Nieuwe Testament bestaat. De verhalen over het leven van Jezus staan in het Nieuwe Testament. God heeft de schrijvers met zijn H.Geest geinspireerd en daarom noemen we de Bijbel Gods Woord (zie ook Twitteren met God nrs. 1.10-1.20 en www.tweetingwithgod.com) Door regelmatig in de Bijbel te lezen en naar de uitleg van de Kerk te luisteren, begrijpen we steeds beter wat Gods boodschap is.

In de Catechismus staat een mooie uitleg over de betekenis van de H. Schrift, de Bijbel. Dat het Gods Woord is voor ieder van ons persoonlijk (zie verder KKK 101-141)

"In de heilige Schrift vindt de kerk onophoudelijk haar voedsel en haar kracht,
want daarin ontvangt zij niet alleen een menselijk woord, maar ook wat ze werkelijk is: het woord van God.
Want in de heilige boeken treedt de hemelse Vader zijn kinderen vol liefde tegemoet en spreekt met hen [...]

De geïnspireerd boeken leren de waarheid.
"Omdat men dus alles wat de geïnspireerde of gewijde schrijvers zeggen, moet beschouwen als door de heilige Geest gezegd,
moet men ook belijden dat de boeken van de Schrift vast, trouw en zonder dwaling
de waarheid leren die God omwille van ons heil in de heilige boeken wilde laten vastleggen".

Het christelijk geloof is echter geen "godsdienst van het boek". Het christendom is de godsdienst van het "Woord" van God,
"niet van een geschreven en stom woord, maar van het mensgeworden, levende Woord".
Christus, het eeuwige Woord van de levende God, moet door de heilige Geest onze geest toegankelijk maken "voor het begrijpen van de Schriften" (
Lc. 24, 45),
opdat zij geen dode letter blijven.

(KKK nrs. 104 en 107 en 108)