Info & Advies

ma/di/do 10.00-16.30 uur
013 - 528 59 81

wo/vr  10.00-13.00 uur
06 - 220 40 533

Facebook

Volg Samuel Advies ook op Facebook!

like ons op facebook

Webwinkel

• Met uw bestelling ondersteunt u het werk van Samuel Advies!

Boeken Films & muziek Leeftijd Liturgie & Catechese Cadeaus Advent & Kerst 40-dagen & Paastijd Kaarten Voorjaar 2018

Toon alle producten


Uitgebreid zoeken
Bekijk mandje
Uw mandje is momenteel leeg.
Home Thema Veertigdagentijd

Tips voor de Kinderwoorddienst - jaar B

Project Veertigdagentijd en Paastijd jaar B voor kinderwoorddienst en thuis

Bij dit project kunt u gebruiken

  • Met kinderen het Woord vieren voor jaar B
    (voor de tekst en uitleg van het evangelie van de zondag)
  • Vertelplaten
    iedere maandag kunt u de vertelplaat bij het evangelie van de zondag er na van de site uitprinten.
  • Combinatiemap B2 voor de Veertigdagentijd t/m Pasen
    (voor werkjes en puzzelbladen). Op de Samuel site vindt u iedere maandag de digitale versie van het knutselwerkje en het doordenkertje van de zondag erna. Dit mag u dan voor eigen gebruik uitprinten.
  • Combinatiemap B3 Paastijd t/m Pinksteren
    (voor werkjes en puzzelbladen) Op de Samuel site vindt u iedere maandag de digitale versie van het knutselwerkje en het doordenkertje van de zondag erna. Dit mag u dan voor eigen gebruik uitprinten.
  • Materialen
    2 stroken stevig papier (10 cm hoog, 3,5 m lang) / kruis van twee takken met touw / ronde plantenbak met zand / 4 blokken oase / saté prikkers (per zondag per kind 1) / poppetjes (zie bijlage 1) / paars en wit doek voor het kruis / bloemen voor Paastuin (eventueel paasversieringen zoals schaapjes, vlinders e.d. van bijvoorbeeld Xenos)

Thema

Veertigdagentijd: De reis naar binnen, naar het hart van de Liefde.

Thema Paastijd: Met open handen de Helper afwachten.

Visueel materiaal

Bij het visuele materiaal voor de hele periode van Aswoensdag (of 1e zondag van de Veertigdagentijd) tot en met Pinksteren, staat het kruis centraal. Daar wordt in de loop van de tijd van alles omheen gemaakt. Het zou mooi zijn wanneer u uw plannen overlegt met de bloem versier groep en de priester zodat een en ander op elkaar afgestemd kan worden (ook i.v.m. de plaats van de Paaskaars).

Zet vóór in de kerk (zodat iedereen die er komt het goed kan zien) of in de ruimte van de kinderwoorddienst een grote ronde bak met zand en daarin een kruis van twee dikke takken. Of gebruik een bestaand kruis op een standaard en zet daar wat potten met zand omheen. Op het snijpunt van de balken van het kruis bevestigt u een (lichtgekleurd) hart van stevig papier. Zorg dat het geheel er sober maar wel mooi verzorgd uitziet. Drapeer alleen een paarse (dunne) doek over de dwarsbalken van het kruis. Paars is de kleur van inkeer en bezinning. Ook de priester draagt in deze liturgische tijd een paars kazuifel.

Om de bak heen maakt u van een heel lange strook (groen) gekleurd karton de ‘muren’ van een weg die van buiten naar binnen loopt (10 cm hoog en ongeveer twee stroken van 3,5 m lengte, aan beide uiteinden aan elkaar geplakt). Zet hier en daar tussen de twee delen van de strook (in de ‘geul’) een stukje oase (van 7cm breed) om de breedte van de weg aan te geven en de weg op zijn plaats te houden. De weg loopt als een spiraal van buiten naar binnen. De weg laat zien dat we in de Veertigdagentijd uitgenodigd worden om ‘naar binnen te gaan, naar het hart van de liefde’. Het hart van de liefde is Jezus, die voor ons zijn leven geeft op het kruis.

U kunt bij het vertellen van het evangelie de illustraties uit het boek ‘Met kinderen het Woord vieren’ gebruiken (zie bijlage 2 voor de digitale versie met het thema erbij).

Iedere zondag krijgt ieder kind een wandelend poppetje op een satéstokje. Daar mag het kind zijn/haar naam op zetten. Deze poppetjes worden in een (stuk)oase gestoken. Na afloop van de kinderwoorddienst neemt een kind de oase met de poppetjes mee en zet dit op de weg (zorg dat de oase niet zichtbaar is maar de poppetjes wel). In de oase wordt ook het thema van de zondag met de illustratie gezet.

Op Palmzondag mag ieder kind een palmtakje onderaan het kruis leggen als teken van eerbetoon aan Jezus.

Verder kunt u voor de verwerking gebruik maken van de Combinatiemap. Daarin vindt u werkjes voor de jongere kinderen en puzzelbladen voor de oudere kinderen om te kopiëren. Deze combinatiemap kunt u als geheel bestellen of iedere maandag het werkje en doordenkertje van de zondag erna van de site downloaden. Het is ook leuk wanneer u alle kinderen de mogelijkheid geeft om zelf te kiezen of ze willen knutselen of puzzelen. Zorg dat ieder kind iets mee naar huis neemt zodat de boodschap van het evangelie thuis kan doorwerken.

Het is zinvol wanneer de kinderen thuis ook een hoekje of tafel in deze tijd maken. Daar kan ook een (zelfgemaakt) kruis in een bak staan. Hieronder zal per zondag aangegeven worden wat er thuis op de Vastentafel bijgezet kan worden.

1e zondag van de Veertigdagentijd: Maak het stil

Het kruis staat al klaar in een bak met zand, bij voorkeur in de kerk. Ook de weg eromheen is al tevoren gemaakt. Zet eventueel ook een foto neer van een woestijn (via google te vinden).

Kinderwoorddienst:

WoestijnHet evangelie gaat over Jezus in de woestijn. We worden in deze tijd uitgenodigd ‘de woestijn in te gaan’ om de stilte op te zoeken en onszelf iets te ontzeggen (te ‘vasten’) want dan kunnen we God van hart tot hart ontmoeten. Laat een bakje wit zand zien. Probeer via de bloemist aan een woestijnroos te komen. Dit is een soort bloem die los nergens op lijkt. Maar als je hem in water doet, gaat hij open. Deze bloem zou nu op het zand gelegd kunnen worden. Met Pasen haalt u de woestijnroos uit het zand en legt het in een bakje water.

Na de vertelling poppetjes uitdelen en naam en thema op laten zetten. Daarna werkjes en/of puzzelbladen laten maken. Na afloop van de kinderwoorddienst mag een kind het bakje met zand en de woestijnroos bij het kruis zetten.

Aan het eind van de kinderwoorddienst neemt een kind de oase met de poppetjes mee en zet dit op de weg. In de oase wordt ook het thema van de zondag met de illustratie gezet.

Thuis:

In een hoekje of op een tafel een kruis in een bak zand zetten. Zet er een kaarsje bij wat aangestoken wordt wanneer u bijv. aan tafel gaat. Thema ‘Maak het stil’ erbij schrijven. Aan tafel samen bespreken hoe ieder het deze week stil kan maken. Werkje biddend kind erbij zetten en intentie invullen.

2e zondag van de Veertigdagentijd: Luister naar Jezus

Kinderwoorddienst:

KoptelefoonHet evangelie gaat over Jezus op de berg Thabor. God vraagt ons naar zijn zoon Jezus te luisteren. Hoe kunnen we dat in het dagelijkse leven doen?

Zet op de tafel wat dingen zaols een radio, cd-speler, i-pod, mobiele telefoon e.d. Dit zijn handige en fijne dingen maar ze kunnen ons ook verhinderen om stil te worden en naar Jezus te luisteren. Na de vertelling poppetjes uitdelen en naam en thema op laten zetten. Daarna werkjes en puzzelbladen laten maken.

Aan het eind van de kinderwoorddienst neemt een kind de oase met de poppetjes mee en zet dit op de weg. In de oase wordt ook het thema van de zondag met de illustratie gezet.

Thuis:

Leg een (kinder)bijbel onder het kruis. Lees er regelmatig samen uit om goed te kunnen luisteren naar Jezus. Doe steeds het kaarsje aan wanneer u uit de bijbel leest. Het werkje van deze zondag (Verheerlijking op de berg) ook erbij zetten.

3e zondag van de Veertigdagentijd: Toon respect (ook voor Gods huis)

Kinderwoorddienst:

Het evangelie gaat over de tempel waar de mensen een markthal van gemaakt hebben. Het maakt Jezus boos dat ze geen respect/eerbied meer tonen voor het huis van zijn Vader.

respectOntvang de kinderen in een ruimte waar u tevoren met opzet troep hebt gemaakt (tafels en stoelen schots en scheef, papierresten e.d.) Vraag hoe ze dat ervaren om in zo’n ruimte samen te komen voor de kinderwoorddienst.

Geef eens voorbeelden wanneer je wel en wanneer je geen respect/eerbied toont voor het huis van God (de kerk) en voor je medemensen. Na de vertelling poppetjes uitdelen en naam en thema op laten zetten. Daarna werkjes en puzzelbladen laten maken.

Aan het eind van de kinderwoorddienst neemt een kind de oase met de poppetjes mee en zet dit op de weg. Er komen zo steeds meer mensen op weg naar het kruis. In de oase wordt ook het thema van de zondag met de illustratie gezet.

Thuis:

Maak met mooie letters het woord ‘respect’ of ‘eerbied’ op een kaartje. Zet dat onder het kruis. Probeer er deze week allemaal op te letten dat je respect/eerbied toont voor God en je medemens. Praat er regelmatig aan tafel over hoe belangrijk respect is. Wat zie je in de krant of op het nieuws wat laat zien dat mensen vaak geen respect tonen? Wat gebeurt er dan?

Het werkje van deze zondag (Maak van de tempel geen markthal) ook erbij zetten.

4e zondag van de Veertigdagentijd: Blijf Jezus zoeken

Kinderwoorddienst:

Het evangelie gaat over Nicodemus die Jezus midden in de nacht komt opzoeken. Jezus vertelt hem hoeveel God van de wereld houdt en dat Hij zijn enige Zoon heeft gegeven om de wereld te redden van het kwaad. Hoe kunnen wij Jezus zoeken? Na de vertelling poppetjes uitdelen en naam en thema op laten zetten. Daarna werkjes en puzzelbladen laten maken.

Aan het eind van de kinderwoorddienst neemt een kind de oase met de poppetjes mee en zet dit op de weg. In de oase wordt ook het thema van de zondag met de illustratie gezet.

Thuis:

Schrijf of type de tekst Johannes 3, 16 uit (Zozeer heeft God de wereld liefgehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft opdat alwie in Hem gelooft, niet verloren zal gaan maar eeuwig leven zal hebben). Dit is eigenlijk het hart, de kerntekst van de hele bijbel. Probeer deze tekst deze week samen van buiten te leren. Het is echt een tekst om in je hart te bewaren. Zet de tekst op de Vastentafel. Werkje Cadeau Gods liefde voor jou erbij zetten.

5e zondag van de Veertigdagentijd: Jezus wil jou nieuw leven geven

Kinderwoorddienst:

Het evangelie gaat over de graankorrel die eerst in de aarde valt en afsterft, voordat hij vrucht kan dragen. Ook Jezus zal eerst sterven om door de dood heen aan ons het nieuwe leven te geven. Hij zal weer opstaan uit de dood.

Na de vertelling poppetjes uitdelen en naam en thema op laten zetten. Daarna werkjes en puzzelbladen laten maken. Geef ieder kind een klein bakje met een zaadje of bloembolletje mee. Zoek iets uit wat er ongeveer twee weken over doet om uit te komen. Dan is de bloem/plant er met Pasen. Hierbij kan het werkje (zie Combinatiemap B2) ‘Cache-pot’ gebruikt worden om als een wikkel om het potje heen te doen. Als er tijd is, ook puzzelbladen laten invullen.

Aan het eind van de kinderwoorddienst neemt een kind de oase met de poppetjes mee en zet dit op de weg. In de oase wordt ook het thema van de zondag met de illustratie gezet.

Thuis:

Zaai in de bak rond het kruis zaadjes (of plant narcis- of krokus bolletjes) die straks met Pasen zullen bloeien.

Palmzondag: Hoe kun jij Jezus’ Liefde beantwoorden?

Kinderwoorddienst:

Het evangelie van de palmliturgie vertelt over Jezus’ intocht in Jeruzalem. Het lijdensverhaal vertelt wat er verder in die week erna met Jezus gebeurd is. Dit alles laat de grote liefde van Jezus voor ieder van ons zien. Wat is daarop ons antwoord?

Wanneer de kinderen tijdens de palmliturgie aan het begin van de viering gewoon in de kerk blijven, ontvangen zij ook een palmtakje. Gebruik dan dit keer niet de poppetjes. Zorg dat ze twee palmtakjes krijgen zodat ze er een bij het kruis in de kerk kunnen leggen. Het andere takje kunnen ze dan thuis bij het kruis leggen.

Vertel het lijdensverhaal met behulp van dia’s of vertelplaten (Bijbelse vertelposters). Na de vertelling werkjes en puzzelbladen laten maken.

Thuis:

Zet een of meerdere palmtakjes bij het kruis. Zet ook het werkje Intocht in Jeruzalem erbij. Leg de Bijbel open met het verhaal dat op de betreffende dag betrekking heeft. In de Combinatiemap zitten ook werkjes voor Witte Donderdag en Goede Vrijdag. Op Witte Donderdag kunt u er ook nog een matze bij leggen. Op Goede Vrijdag alles zo sober mogelijk (werkjes en andere versieringen weghalen). Deze dag ook het kaarsje weghalen.

Maak samen met uw kind op paaszaterdag een mooie tuin met bloemen enz. rond het kruis. Met een aantal stenen zou u nog een soort rotsgraf kunnen maken. Zet er een platte steen voor die op Pasen weggerold kan worden. Heeft u nog een mooie afbeelding van Jezus om erbij te zetten?

Paaszondag: Jezus leeft, ook voor jou! Alleluia!

Kinderwoorddienst:

Het evangelie vertelt over Maria Magdalena die vroeg naar het graf van Jezus komt. Ze vindt het lichaam van Jezus niet en haalt er twee apostelen bij. Ze zien het lege graf en herinneren zich de woorden van Jezus: dat Hij de derde dag uit de dood zou opstaan. Laat duidelijk in uw vertelling naar voren komen dat Jezus werkelijk is verrezen. Dit is de kern van ons geloof. Hij leeft ook nu nog voor ieder van ons.

Laat de kinderen hun eigen paaskaarsen maken (een witte, stompe kaars versieren met figuurtje uit gekleurde kaarsenwas zoals een kruisje, de letters  ? en ? Jezus is het begin en het einde, bloemetjes, een zon, het jaartal e.d.).

De dag voor Pasen klaarmaken: Zorg dat het kruis in de kerk nu naast de Paaskaars staat. Zet er een afbeelding van het open graf bij of maak er van stenen een open graf bij. Versier het geheel met veel bloemen (in overleg met de bloemversiergroep). Haal de weg van de veertigdagentijd weg. Drapeer nu een mooi wit doek om de dwarsbalken van het kruis.

Thuis:

Geef de zelfgemaakte paaskaars van het kind een speciale plek bij het kruis. Is de steen al voor het graf weggerold? Zet er eventueel nog vogels ,vlinders en eitjes bij om het extra feestelijk te maken. Versier ook het kruis met bloemen of iets anders. Maak samen het werkje Vlinder, Jezus geeft nieuw leven.

Paastijd

De Veertigdagentijd was de periode van de reis naar binnen, naar het hart van de liefde; Jezus die zijn leven geeft op het kruis. Nu gaan we ons in de paastijd klaarmaken om erop uit te trekken om de blijde boodschap aan anderen door te geven. U zou dit visueel kunnen maken door een nieuwe weg te maken vanaf het kruis ‘van binnen naar buiten’. Of u zet plantenbakken rondom het kruis met allerlei bloemen.

Net als de apostelen zelf, zullen we in deze tijd vol vreugde en met een open hart en open handen, de komst van de Helper (de Heilige Geest) afwachten. Het kruis blijft staan als een teken van Jezus’ overwinning op de dood. Ook de Paaskaars blijft ernaast staan als symbool van zijn Verrijzenis.

Iedere zondag tot Pinksteren zullen we in het evangelie een thema vinden dat iets met handen te maken heeft. Iedere zondag mogen de kinderen het thema op een kaartje zetten waarop ze hun hand tekenen en zetten dit kaartje na afloop in de Paastuin (zorg tevoren dat de kaartjes op maat zijn want het kost teveel tijd wanneer de kinderen zelf moeten gaan uitknippen of knip zelf tevoren de handen). Of maak één of twee grote hand(en) waarin ieder kind zijn/haar naam kan zetten.

2e zondag van Pasen: Leer mij u zien, Heer

Kinderwoorddienst:

Het evangelie vertelt over een van de verschijningen van Jezus aan de apostelen. De eerste keer was Tomas er niet bij. De tweede keer wil hij echt de kruiswonden in Jezus’handen, voeten en zijde voelen voordat hij echt kan geloven dat Jezus leeft.

Kunnen wij met de ogen van ons hart Jezus zien en in zijn verrijzenis geloven, zonder zijn handen aan te raken? Laat de kinderen hun hand op een (voorgeknipt) kaartje overtrekken en er een oog in tekenen en het thema van deze zondag erbij schrijven. Plak de handen op stokjes.

Geef de kinderen ook de werkjes en/of puzzelbladen om te maken. Na afloop van de kinderwoorddienst de handen meenemen en in de Paastuin in de kerk zetten.

Thuis:

Praat er samen over hoe wij geloven in de verrijzenis van Jezus. Geldt voor ons: Zalig die niet zien en toch geloven?

3e zondag van Pasen: Wees een vredebrenger

Kinderwoorddienst:

Het evangelie vertelt weer over een verschijning van Jezus. Hij wil hen laten zien dat Hij echt met ziel en lichaam verrezen is. Ze kunnen Hem aanraken en Hij eet met hen. Net als bij de vorige verschijning, wenst Hij hen vrede toe. Dit wensen wij elkaar ook in de H. Eucharistieviering toe vlak na het Onze Vader. Wie wil zich deze week inzetten om zijn handen te gebruiken om liefde en vrede aan anderen te brengen? Denk aan mooie en goede ingen die je voor elkaar kunt doen en denk aan handen die kunnen bidden voor anderen in moeilijke situaties.

Laat de kinderen hun hand op een (voorgeknipt) kaartje overtrekken en er het thema van deze zondag bij schrijven. Plak de handen op stokjes. Geef de kinderen ook de werkjes en/of puzzelbladen om te maken. Na afloop van de kinderwoorddienst de handen meenemen en in de Paastuin in de kerk zetten.

Thuis:

Bespreek hoe er door ieder gezinslid aan gewerkt kan worden om een vredebrenger te zijn. Maak een klein kaartje met een duifje erop en de oproep: Wees een vredebrenger.

4e zondag van Pasen: Je wordt op handen gedragen

Kinderwoorddienst:

Het evangelie vertelt over de Goede Herder die alles over heeft voor zijn schapen. Wat een mooie boodschap om de kinderen te vertellen dat Jezus ieder van hen intens liefheeft en ‘op handen draagt’, zoals een herder heel behoedzaam zijn schaap kan dragen. Een schaap is helemaal afhankelijk van zijn herder, zoals wij afhankelijk zijn van Jezus.

Laat de kinderen hun hand op een (voorgeknipt) kaartje overtrekken en er het thema van deze zondag bij schrijven. Plak de handen op stokjes.

Geef de kinderen ook de werkjes en/of puzzelbladen om te maken. Na afloop van de kinderwoorddienst de handen meenemen en in de Paastuin in de kerk zetten. Zet er eventueel een aantal schaapjes bij.

Thuis:

Zet een aantal (zelfgemaakte) schaapjes in de paastuin.

5e zondag van Pasen: Leg je hand maar in de hand van Jezus

Kinderwoorddienst:

Het evangelie nodigt ons uit om met Jezus verbonden te blijven, zoals de ranken aan de wijnstok. Zoek afbeeldingen van wijnstokken om te laten zien dat een tros druiven zal afsterven als ze te vroeg van de wijnstok worden afgetrokken. Zo wordt ook jij uitgenodigd om je hand in Jezus’ hand te leggen en naar Hem te luisteren in je leven. Hij zal je helpen.

Er bestaat een liedje van Jan Visser dat heet: Leg je hand maar in de hand van Jezus, weet je dat Hij heel veel van je houdt. Ook voor jou wil Hij met liefde zorgen, als je helemaal op Hem vertrouwt (muziek bij Samuel verkrijgbaar) Laat de kinderen hun hand op een kaartje overtrekken en er het thema van deze zondag bij schrijven. Plak de handen op stokjes. Geef de kinderen ook de werkjes en/of puzzelbladen om te maken. Na afloop van de kinderwoorddienst de handen meenemen en in de Paastuin in de kerk zetten.

Thuis:

Leg een tros druiven in de paastuin en praat samen nog even na over het evangelie.

6e zondag van Pasen: Geef elkaar de hand

Kinderwoorddienst:

Het evangelie roept ons op om vanuit onze verbondenheid met Jezus, ook elkaar lief te hebben. Liefhebben betekent, je leven geven en inzetten voor de ander. Wie kan een voorbeeld bedenken?

Laat de kinderen hun hand op een kaartje overtrekken en er het thema van deze zondag bij schrijven. Plak de handen aan elkaar als teken van de onderlinge liefde. Geef de kinderen ook de werkjes en/of puzzelbladen om te maken. Na afloop van de kinderwoorddienst de handen meenemen en in de Paastuin in de kerk zetten

Thuis:

Zet thuis ook een hand neer met de tekst: geef elkaar de hand. Hoe kan ieder zich inzetten om elkaar deze week eens extra de helpende hand te reiken?

Hemelvaart: Jezus gaat naar de Vader

Kinderwoorddienst:

Het evangelie vertelt over Jezus’ Hemelvaart en hoe Hij zijn leerlingen erop uit zendt om de Blijde Boodschap te gaan verkondigen.

Kopieer de illustratie van deze zondag op groter formaat. Laat de kinderen dit samen inkleuren en watjes op de wolken plakken. Na afloop kan dit bij het kruis gezet worden.

Geef de kinderen ook de werkjes en/of puzzelbladen om te maken. Geef hen ook een (vereenvoudigd) gebed om de heilige Geest (bijv. Heilige Geest, die vuur en liefde is, kom in ons hart. Maak ons vurig en sterk in onze liefde voor God en de mensen.. Stort uw Heilige Geest over onze wereld uit en maak alles nieuw, vol van uw goedheid en liefde).

Na afloop van de kinderwoorddienst de handen meenemen en in de Paastuin in de kerk zetten

Thuis:

Zet het gebed voor de Pinksternoveen klaar en bid dit samen iedere dag op weg naar Pinksteren.

7e zondag van Pasen: Biddende handen

Kinderwoorddienst:

Het evangelie vertelt ons hoe Jezus voor zijn dood voor ons heeft gebeden. Ook wij worden uitgenodigd om te bidden. Speciaal in deze dagen tussen Hemelvaart en Pinksteren bidden we om de komst van de heilige Geest.

Laat de kinderen hun handen overtrekken samen op één vel papier als symbool van biddende handen en erin schrijven met mooie letters: Kom, heilige Geest. Geef de kinderen ook de werkjes en/of puzzelbladen om te maken. Na afloop van de kinderwoorddienst het vel met de handen onderaan het kruis bevestigen.

Thuis:

Zet iets neer bij de paastuin dat u eraan herinnert samen iedere dag om de heilige Geest te bidden.

Pinksteren: Geef het door: Jezus leeft!

Kinderwoorddienst

De eerste lezing vertelt over de uitstorting van de heilige Geest met Pinksteren. In het evangelie belooft Jezus de Helper te sturen. De eerste woorden die Petrus spreekt na de uitstorting van de heilige Geest, gaan over de verrijzenis van Jezus. Wij worden allemaal opgeroepen om aan de mensen door te geven dat Jezus leeft.

Geef nu ieder kind een uitgeknipt oranje vlammetje waar hij/zij de naam op kan schrijven. Bevestig deze vlammetjes na de kinderwoorddienst op het kruis. Zet er eventueel ook een wereldbol bij als teken van onze zending over de hele wereld.

Geef de kinderen ook de werkjes en/of puzzelbladen om te maken.

Thuis:

Bespreek samen hoe ieder zich in kan zetten of de boodschap van Jezus aan anderen door te geven. Laat zien hoe vele kleine vlammetjes samen een groot vuur van licht en liefde kunnen geven.